Arrangementet åpner onsdag 12. juni klokken 17.00 og avsluttes fredag 14. juni klokken 12.15.
Vi gjør oppmerksom på at det kan bli endringer i program og foredragsholdere underveis. Programmet vil også bli oppdatert med noen flere sesjoner.
Vær oppmerksom på at flere sesjoner går samtidig. Merk deg klokkeslett og sted.
Registrering
Registreringen finner sted ved inngangen til Ole Bull, og er åpen fra klokken 14.00. For å unngå kø anbefaler vi at passene hentes så tidlig som mulig, åpningssesjonen starter presis klokken 17.00!
Openings: The most important part of your story
Openings are the most important part of your story, the way to entice readers to dive into your narrative. In this session, we’ll explore amazing entry points, talk about ingredients every lead needs, and come up with different strategies for starting stories.

Lane DeGregory
Tampa Bay Times
PAUSE
15 minutters pause.
Hvorfor elsker leserne fortellende journalistikk?
Vaaben har i et halvt år reist rundt i verden og intervjuet journalister, forskere, redaktører, fotografer og undervisere om verdien av fortellende journalistikk.

Line Vaaben
Dagbladet Information
Øyhovden-alarm! Hvordan fange seeren på null komma niks!
Når TV2-reporter Asbjørn Øyhovden har en gullstory på gang, er det #Øyhovdenalarm på Twitter. Hva er hemmeligheten bak reportasjer på bare to-tre minutter som får folk til å le og grine?

Olav T. Wold
TV 2

Asbjørn Øyhovden
TV 2
Basics of narrative journalism
In this session, Mark Kramer offers an introduction to the craft-skills journalists need to do the work effectively, a down-to-earth inventory naming the moves writers in the genre make when they write well, thus gaining more intentional control of their work.
PAUSE
15 minutters pause.
How we tell stories specifically for mobile devices, including long pieces and investigative reports
Technology threatens the newspapers very existence. To survive, the Editor must transform, adapt, and manage the newsroom in a new way.
Meeting point: Storm bar
Brenner du etter å diskutere dagens lærerrike innhold? Storm bar er åpen for mingling etter at konferansen er over for dagen!
Registrering
Registreringen finner sted ved inngangen til Ole Bull, og er åpen fra klokken 08.30-09.15 samt i pausene.
Narrative and deadline
How can we capitalize on narrative potential even when we’re on daily deadlines? How can we bring narrative elements to dutiful reporting?

Jina Moore
Freelancer
PAUSE
15 minutters pause.
How to describe the place where a story unfolds.
Reporting and writing about PLACE - where a story unfolds is as important as how it unfolds. It's the one thing you have that sets your story apart from every other.

Anne Hull
Pullitzer-vinner og Washington Post-legende
Zealots, Doubts & Podcasts
How good storytelling fights bigotry with nuance, context and empathy – and how I think that podcasts have a special role to play in the current journalism environment.

Andy Mills
The New York Times
Investigate journalism meets story: The case of Syria
Harkin will speak about narrative-investigative crossover pieces with his article as a case in point.

James Harkin
Centre for Investigative Journalism (CIJ) in London
Hands-on special session: Get full attention to discuss your narrative-project
This is a rare opportunity for a limited number of experienced practitioners to spend an intensive workshop period with two high-level professionals who will give full attention to and discuss your project.

Jina Moore
Freelancer
PAUSE
Når alt er dødt – 9 triks til å gjøre det levende
Hvilke små grep er det som gjør at noe lever, mens andre saker ikke gjør det? Hvilke verktøy bruker vi, både som skrivende og som reportasjeleder og redaktør, for at leseren blir med fra start til mål?

Kjetil Østli
Harvest
– Eg ser det levande for meg!
Viss journalistikken skal bevege og endre, må du fortelje historier. Og du må overlate meir av forteljinga til publikum, meiner journalist, forfattar og programleiar Linda Eide.

Linda Eide
NRK
Å fortelle historier som rokker ved det helligste
Med «Hva visste hjemmefronten?» (2018) har hun sørget for at historikerne trolig må skrive om deler av norsk krigshistorie. Hvordan bygger hun opp fortellingene?
Hvordan fortelle med lyd når du aldri har gjort det før
I dette foredraget deler Joachim Førsund sine erfaringer og oppdagelser som førstereisgutt i podkastverdenen, og han forteller om valgene som formet «Familiene på Orderud» og «Koht vil leve».

Joachim Førsund
Monster
LUNSJ
Servering av lett lunsj.
I LOVE I
First person-journalism in different genres, based on a variety of examples and storytelling approaches – and hopefully give a lot of take-aways, that you can bring back home and practice yourself.

Jesper Gaarskjær
Danish School of Media and Journalism
BRYT SAMMEN OG TILSTÅ! Eller..?
Det gode fjernsynsintervjuet oppstår ofte spontant foran kamera - etter nøye planlegging og forberedelser. Tonje Steinsland (TV 2) deler sine erfaringer rundt kildebehandling, metode og intervjuteknikk.

Tonje Steinsland
TV 2
Hallgeir Opedals metode
Hva er det med Hallgeir Opedal? Hva er det som gjør hans intervjuer mer interessante og underholdende enn andre?

Hallgeir Opedal
Frilans
Slik ble million-suksessen om gameren til
Med utgangspunkt i nettsaken om den avdøde gameren Mats Ibelin Steen vil Vicky Schaubert bl.a snakke om fiksjonslitteraturen som verktøy i skriveprosessen, og parallellen mellom å bake og å skrive.

Vicky Schaubert
NRK
PAUSE
15 minutters pause
Hvordan få leserne til å ta innover seg det vondeste og mest tabubelagte.
Gjennom bevisst bruk av fortellergrep kombinert med avslørende gravejournalistikk, endte saken om jenten som overlevde 160 overgrep fra faren med å bli Bergen Tidendes mest leste sak gjennom tidene. Hvordan ble de etiske og fortellermessige utfordringene løst?

Ingunn Røren
Bergens Tidende

Per Lindberg
Bergens Tidende
Om å fortelle det store med det lille
Hvordan formidle hva klimaendringene faktisk betyr for samfunnene våre - og de store veivalgene vi står overfor på grunn av dem - på en måte som engasjerer? Kyrre Lien og Ingerid Salvesen forteller deg hvordan du kombinerer tradisjonelle fortellerteknikker ved å utnytte de ulike styrkene til ulike formidlingsverktøy som video, tekst, stillbilder, grafikk og 360-bilder med drone.
How to compete with the giants?
"We need to do our very best to tell our journalism in a way that have a strong narrative, is visually interesting and emotionally engaging".

Mads Ellesøe
Danish Broadcasting Corporation
Graving, utsatte mennesker og fortellende journalistikk: Historien om Siw
Hvordan kombinere graving og litterær reportasje så man setter dagsorden? Og hvilke hensyn bør man ta når man skriver om et menneske som ikke lenger er blant oss?

Tove Margrethe Espevold Bjørnå
Stavanger Aftenblad

Thomas Ergo
Stavanger Aftenblad
PAUSE
15 minutters pause
The radical acts of asking and listening to the audience
With a few shifts in perspective, new potential can be unlocked and top-performing, award-winning stories can result.

Jennifer Brandel
CEO Hearken
The growing role of podcasts in journalism and how The Daily is shaping the way that The New York Times tells stories
Andy Mills talks about his obsession with story structures, the growing role of podcasts in journalism, how to get started in creating a podcast, how to collaborate with a podcast producer, and how podcasts like The Daily are shaping the way that The New York Times tells stories.

Andy Mills
The New York Times
PAUSE
WriteLane Live from Ole Bull Scene
Join us as Lane DeGregory and Maria Carrillo invites us all to tag along this live event of WriteLane, their weekly podcast with listeners in more than 40 countries. Make sure you have something yummy in your glasses, lean back and enjoy.

Maria Carrillo
Tampa Bay Times

Lane DeGregory
Tampa Bay Times

Christopher Goffard
Los Angeles Times
Bevertning
Bevertning. Servering av aperitiff og tapas - mingling frem mot prisutdelingen.
10 Things I Learned from my First Podcast “Dirty John”.
Goffard is the writer and host of the podcast “Dirty John,” which has been downloaded more than 30 million times and was recently adapted into a TV series.

Christopher Goffard
Los Angeles Times
Reporting for story
Gathering information isn’t enough to write a narrative. The whole process is different, from the questions you ask to the way you take notes and even frame your thoughts.

Lane DeGregory
Tampa Bay Times
PAUSE
Vi tar 10 minutters pause.
Å klemme gigantiske historier inn på den lille skjermen
NRKs Mads Nyborg Støstad forteller om å gjøre «Jakten på klimaendringene» og andre store saker til FORTELLINGER som engasjerer på mobil.
Fremtidens fortellerformat: Slik laget vi Tindersvindleren
VGs sak om Tindersvindleren omtales verden over som «The future of digital storytelling». Vi forteller hva som skiller denne fortellingen fra tradisjonell journalistikk, og gir deg våre beste tips om hvordan du forteller en historie best mulig på nett.

Erlend Ofte Arntsen
Verdens Gang

Kristoffer Kumar
Verdens Gang

Natalie Remøe Hansen
Verdens Gang
PAUSE
Vi tar 15 minutters pause.
How to turn investigative work into a compelling narrative piece
What's the 'story' that's living inside the facts? How to turn investigative reporting into a compelling narrative.

Anne Hull
Pullitzer-vinner og Washington Post-legende