NB: Vi tar forbehold om at endringer i programmet kan forekomme.
Både fysisk og digital billett gir deg full tilgang til alle strømmer fra de tre salene vi har sesjoner i under årets konferanse.
Sesjonene vil bli lagt ut i ettertid både for de med digital billett og de som var fysisk tilstede.
.
Registrering fredag 24.09
20 great endings: This is how you finish strongly
Together we will explore 20 great endings to see how to craft a structure that allows you to finish strongly.

Morten Frich
Politiken
Pause
Gamer – Om att kliva in i en ny värld, och låta barns berättelser styra
Vinnarna av Stora journalistpriset i Sverige, årets berättare 2020, delar med sig av lärdomar från podcastserien Gamer.

Ylva Lindgren
Sveriges Radio

Emelie Rosén
Sveriges Radio
Hvordan knekke koden for de viktigste historiene
Bevaringsbiologen Anne Sverdrup-Thygeson klarer nettopp det mange journalister sliter med. I sammensmeltingen av engasjement og desperasjon skapes hennes bestselgere og kritikerroste fortellinger om insekter, artsmangfold og om koblingen mellom natur og oss mennesker.

Anne Sverdrup-Thygeson
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
How to Write Panoramic Narrative: Capturing large-scale events
In most narrative nonfiction, close-ups stand in for the big picture. But what works when the big picture is the story—when the Titanic sinks, when the atomic bomb drops, when the floodwaters rise?
Pause
Joachims metode
Journalist, forfatter og regissør Joachim Førsund står bak en rekke prisbelønte podcaster, tv-serier og bøker. Reportasjeleder ved Sujo Kristine Holmelid i samtale med Joachim Førsund om hvordan han jobber for å fortelle de beste historiene.
Pause
Interviewing for storytelling
It requires questions that help story subjects become storytellers, and relies as much on observation as it does interviews.

Jacqui Banaszynski
Missouri School of Journalism / Poynter Institute
Registrering
10 sjekkpunkter for å forføre leseren
Kunsten å skrive en historie som berører og aldri blir glemt.
Pause
Dybdeforedrag: Få læseren til at hænge på til det allersidste punktum.
På årets dybdeforedrag vil Line sætte fokus på formidlingen og med eksempler fra sin egen journalistik tale om struktur og opbygning af historier og om de greb og tricks, man kan benytte sig af, for at få læseren til at hænge på til det allersidste punktum.
1:2 «De valgte bort sin egen sønn. Så valgte de å begrave ham»
Hvordan forteller man historiene om fostrene som ikke fikk muligheten til å leve utenfor mors mage?
Dukkemannen
I ett og et halvt år arbeidet Monica Flatabø med dokumentarsakene om psykolog Sverre Varhaug som misbrukte og manipulerte pasienter over minst tre tiår.

Sindre Leganger
Svarttrost
Å skrive sanne historier om en kontroversiell industri
Simen Sætre og Kjetil Østli er i høst aktuelle med dokumentarboka «Den nye fisken». Den handler om "vår mest kontroversielle næring". Det har vært fem år med motstand. Et komplisert materiale. Og to skribenter som har samarbeidet tett. De gir deg sju råd når du sliter med fortellingen.

Kjetil Østli
Harvest
2:2 Idrettsovergrepene
Hvordan bruker man fortellende grep i undersøkende journalistikk på en vellykket måte?
Pause
1:2 Podcast-etterforskerne
Da Aftenblad-journalistene podcast-debuterte med «Savnet», brukte de produksjonen til å etterforske et mulig drap. Hva lærte de av det?

Hans Petter Aass
Stavanger Aftenblad

Rune Vandvik
Stavanger Aftenblad
Slik coacher DN de store gravefortellingene
Hvordan forteller du en komplisert historie til publikum, og unngår at historien drukner i research, dokumentasjon, sitater og tall? Og hvordan jobber du som reportasjeleder sammen med teamet for å få til den gode historien, som engasjerer og får konsekvenser?
Journalistikk på ett pust!
Aleksander forteller om hvordan han bruker fridykkingen og evnen til å bevege seg under overflaten mens han holder pusten til å dokumentere historier fra en verden som de fleste av oss aldri får oppleve. Senest i år ble han shortlistet i verdens største profesjonelle fotokonkurranse, Sony World Photography Awards for sin historie om hvithvalen Hvaldimir.

Aleksander Nordahl
Dagens Næringsliv
2:2 «Funnet som forandret alt»
Historien om hvordan en hemmelig dykkeoperasjon avslørte et funn som skulle ryste tre regjeringer, samt lede til straffeforfølgelse av den involverte journalisten. Hvordan påvirker dette historiefortellingen?

Bendik Mondal
Monster
Lunsj
Kjøpte Quislings koffert og laget podcast-hit
I samtale med Kari Hesthamer forteller Trude Lorentzen om hvordan hun fant seg sitt helt eget håndtak til andre verdenskrig - og tok spranget fra skrivende journalist til å lage sin første podkastserie for NRK.

Trude Lorentzen
NRK
Historier som kan endre norsk rettshistorie
Hva fikk Jahr til å forfølge de alternative historiene i Baneheia- og Birgitte Tengs-sakene? Og hvordan jobbet han med å fortelle historiene slik at de utgjorde en forskjell?
Tegnet reportage: En ny, gammel fortælleform (Foredraget går på engelsk)
Jakob Fälling tager dig med på opdagelsesrejse til den glemte, gamle kunstart reportagetegning og forklarer, hvorfor tegnet journalistik kan blive fremtidens fortælleform.
Pause
Fra idé til Oscar
Anders Hammer kommer nesten rett fra Afghanistan til Fortellingens kraft. Han skal blant annet snakke om å fortelle historier under utfordrende forhold og hvordan veien til Oscar-nominasjonen ble til. Samtale med tidligere utenriksreporter Ove Sjøstrøm.
Pause
Finding the Proof that Backs the Story
Attendees will leave with a list of 30+ free resources that can help dispute suspect fake news or assist in searching social media platforms in general.

Caryn Baird
PolitiFact and The Poynter Institute
A way of thinking about voice that will clarify your redrafting
John Hersey's deft voice strategies, in a few early paragraphs of Hiroshima, drop readers into the midst of an A-bomb blast, fill us with dread, compassion and concern, and impel us to turn the page and keep reading. This and other examples suggest a way of thinking about voice that clarifies and strengthens revising.
Fortell om det vonde så folk orker å høre – podkastens fordeler i fortellingen om 22. juli
Hvordan fortelle om et nasjonalt traume slik at lytterne faktisk orker å høre på? Hvor begynner man å lete etter historiene når materialet er enormt? Hvor langt kan man gå i beskrivelsene av skader og det grusomme som skjer uten at det blir spekulativt? Line Alsaker og Kjetil Saugestad forteller om hvordan de laget podkastserien om terrordagen i 2011, og om hvilke valg de gjorde i prosessen.

Line Alsaker
NRK

Kjetil Saugestad
NRK
Pause
How to make hard facts easy reading
How to make things interesting enough that readers will pay attention and care? How do I incorporate storytelling and narrative elements into the mix?

Roy Peter Clark
The Poynter Institute
Creativity, and Other Heresy
"It's the artist in you who can tell a telling detail from all the other junk in a room, or who can recognize a killer quote jumbled into normal human babble".
Om å stå i en “shitstorm”: Fotografiets kraft og virkemidler
Hva det betyr for fotografens troverdighet når bildene tas ut av kontekst og deles uhemmet på internett. Hun vil også snakke om det nære reportasjefotografiet, om å komme helt tett på mennesker og ikke minst om hvorfor denne formen for fotografi er viktig i den fortellende journalistikken.

Sigrid Nygaard
Dagbladet Informationen
Pause
Åpning/registrering
Det umulige oppdraget – Blålys for havet
Oppdraget var: Ta oss med ned i djupet, la heile historia utspele seg under vatn, jakt fotspora våre og lag den store digitale forteljinga om tilstanden i havet - frå heimekontoret.
Våpendrageren: Drapsforsøk på den omvendte nyhetspyramiden
Noen tanker om "Våpendrageren" og gleden av å lage fortellende lydjournalistikk i en avis. Med Askild Matre Aasarød fra VG.
Pause
Vinneren av Fortellerprisen Kjersti Mjør
Bergens Tidende-journalist Kjersti Mjør vant lørdag Fortellerprisen 2020/21 for historien "Guten som berre ville heim". "Språket er klassisk mjørsk - glitrande godt, men ujålete og presist", skriver juryen i sin begrunnelse. Hvordan jobber Mjør når hun skal fortelle historier?
Pause
Longreads in The Guardian
David Wolf, editor of the Guardian Long Read, discusses what characterises the best long reads in the Guardian, how they develop story ideas, and how the editing process works.

David Wolf
The Guardian
Lunsj
Det blir lunsj på hotellet før årets konferanse er over.